Dagens pungspark går till...

...AEA (Akademikernas A-Kassa).

När vi fick information om a-kassa via DIK, fick vi veta att man för att få a-kassa skulle ha arbetat minst ett halvår heltid. Det fina i kråksången var dock att dessa 6 månaders arbete beräknades sammanlagt under hela studietiden, vilket i mitt fall innebär att jag uppnått denna kvot iom mitt sommarjobb på Norregård. Detta lät med andra ord för bra för att vara sant, vilket det också skulle visa sig vara.

DIK-representanten glömde nämligen att informera om den lilla parentesen att denna deal bara gäller om man är 25 år eller äldre då man tar examen. Något som i mitt fall blir ännu mer svåruppnåeligt då jag fyller 25 den 27 december i år.
Summa summarum: Om jag varit född tidigare än 14 januari i år, hade jag blivit beviljad a-kassa. Faktisk verklighet: Jag är född så pass sent på året att jag inte får a-kassa trots att jag fyller 25 år i år.

Min b-plan skulle vara att ha arbetat minst 5 månader sammanhängande heltid innan jag började plugga. Då jobbade jag på café i över 5 månader sammanhängande, men kom som timanställd inte upp i heltid. Tji balle fick jag, med andra ord.

Nu har jag blivit hänvisad till Arbetsförmedlingen där jag ska ansöka om aktivitetsstöd. Vet inte vad detta är, men jag vet att jag är så otroligt förbannad över denna fåniga och åldersdiskriminerande regel från AEA att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen just nu. Särskilt som jag faktiskt uppnår åldern i år, bara på fel dag. Man kan tycka att 25-kvoten ska gälla det år man tar examen som det ju brukar vara med det mesta, men nej. Sådan rättvisa skall inte fås.

Det är inte ofta jag blir riktigt arg, men just nu är jag beredd att bita sönder någonting. Alternativt lägga hundbajs i AEA-ledningens brevlåda. ARGH.






Kommentarer
Postat av: Lotta

stackare! :-I men vi har ju alltid twisten.

2011-02-09 @ 16:27:58
Postat av: Tomas

Hota med insändare och Sverker!

2011-02-09 @ 19:07:42
Postat av: Mariana

Men så otroligt idiotiskt!

2011-02-09 @ 20:57:09
Postat av: Peter

Jag röstar på att du löser det hela med hundbajs!

2011-02-10 @ 21:17:19
Postat av: jenny

När är det dags för uppdatering? Du lovade ju tidigare att vi skulle få se fler posebilder ;)

2011-03-14 @ 19:50:38
URL: http://jennymarklund.blogspot.com
Postat av: Tomas

Det var ju mycket liv i luckan här! Men jag tycker att du ska uppdatera bloggen oftare, åtminstone medan vi är särbos. Så skriv, vettja!

2011-05-23 @ 18:29:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0